5 powodów, dla których warto wdrożyć marketing automation

5 powodów, dla których warto wdrożyć marketing automation

Skala wykorzystania oprogramowania do automatyzacji marketingu eksplodowała w ciągu ostatniej dekady i na razie nie widać oznak spowolnienia. Badacze przewidują, że wartość globalnego rynku Marketing Automation, którą w 2020 wyceniono na 3.60 mld USA, do 2027 r. ma wynieść 11,46 mld USD – co daje roczny wskaźnik wzrostu na poziomie 17,67%*.

Marketing automation to potężna platforma technologiczna, która dostarcza marketerom i agencjom marketingowym bogaty zestaw narzędzi do zarządzania kampaniami digitalowymi. Pod wieloma względami oprogramowanie do automatyzacji marketingu jest podobne do oprogramowania CRM i tak jak w przypadku CRM, wiele firm i agencji marketingowych jest zachwyconych możliwościami tego narzędzia. Nie zawsze jednak udaje im się wprowadzić odpowiedni plan i proces, który doprowadzi je do sukcesu. Dlatego, przedstawiamy 5 korzyści z wdrożenia Marketing Automation, wraz ze wskazówkami, które warto wziąć pod uwagę automatyzując procesy marketingowe.

1. Jedno źródło danych o klientach

Ogromną zaletą automatyzacji marketingu jest to, że służy jako rozwiązanie „wszystko w jednym” dla marketingu online, dlatego możliwość konsolidacji narzędzi nie tylko pomoże w procesie tworzenia najpełniejszego obrazu obecnych i przyszłych klientów, lecz także zmniejszy wydatki na oprogramowanie. W wielu przypadkach Marketing Automation może zastąpić istniejące narzędzia (płatne i bezpłatne), z których już korzysta firma, takie jak e-mail marketing, zarządzanie mediami społecznościowymi, ankiety, platformy do webinarów, etc.

2. Mierzalny zwroty z inwestycji w marketing

Wydatki na reklamę powinny być uzasadnione efektywnością zarówno dla marketingu, jak i sprzedaży. Środki warto lokować w te formy reklam, które powodują zwiększenie ruchu na stronie i zbieranie leadów sprzedażowych. System marketing automation mierzy ROI, monitoruje kliknięcia, przypisuje punkty za aktywność klientów oraz generuje precyzyjne raporty. Dzięki temu dział marketingu lub agencja marketingowa może zacząć działać na bardzo konkretnych KPI i niezwykle szybko wykazać swoją skuteczność. Rozmowa poparta danymi zmniejsza napięcia w zespole i pozwala lepiej zrozumieć jego aktualne potrzeby wynikające z podejścia sales-driven.

3. Oszczędność czasu i pieniędzy

Marketing automation to proces automatyzacji zadań, które wcześniej były wykonywane ręcznie przez członków zespołu marketingowego. Automatyzując proste procesy, zespół zyskuje czas, który może poświęcić na bardziej krytyczne zadania. W praktyce oznacza to, że dzięki systemom Marketing Automation pracownicy nie muszą ręcznie tworzyć setek maili czy samodzielnie analizować zachowań odbiorców na stronie. Niemniej działania takie jak bieżące śledzenie skuteczności wykonywanych działań, ciągłe dostosowywanie treści i rozwiązań oraz słuchanie opinii klientów powinny być przez cały czas praktykowane.

4. Budowanie długotrwałych relacji z klientami

Systemy Marketing Automation gromadzą dane historyczne o klientach, ich zachowaniach czy preferencjach i są aktywnie wykorzystywane do tworzenia lejków lead nurturingowych. Aktualna baza klientów może zostać wzbogacona o etykietowanie klientów. Dzięki temu systemy są w stanie automatycznie wyselekcjonować z całej listy wybraną grupę klientów i kierować do nich indywidualną ofertę poprzez wybrany kanał – newsletter, komunikat w social media czy inną formę promocji. W ten sposób właściwy e-mail dotrze do pożądanej grupy docelowej.

5. Pomoc w zapewnieniu zgodności z RODO

Przetwarzanie danych jest w dużej mierze automatyczne, co stanowi dużą korzyść w świetle RODO. Wynika to z faktu, że użycie jednego narzędzia marketingowego zmniejsza ryzyko wypłynięcia danych.

Systemy w scentralizowany sposób przechowują wszystkie istotne informacje dotyczące zgód wyrażonych przez klienta (np. data i godzina udzielenia zgody). Zapewniają one także dostęp do informacji o źródle, z którego pozyskana została zgoda, np. poprzez wypełnienie formularza kontaktowego na stronie www.

Marketing Automation jest obecnie kluczowym elementem każdej udanej strategii digital marketingu dla rozwijającego się biznesu, a automatyzacja wkroczyła w obszar tworzenia rozwiązań, które do tej pory wymagały pracy doświadczonych programistów. Sztuczna inteligencja i machine learning już dziś stają się elementem codziennej pracy marketerów usprawniającym ich działania. Jeżeli potrzebujesz wsparcia w zakresie automatyzacji marketingu, wyślij nam brief na biuro@mondaygroup.pl.

autor: Anna Pantus, Marketing Manager, Sales-Driven Marketing

*https://www.mordorintelligence.com/industry-reports/global-marketing-automation-software-market-industry